Duurzamer ondernemen: interview met Rooz Fashion

Door de ontwikkeling van de confectie-industrie is mode voor vrijwel iedereen toegankelijk en betaalbaar geworden. Een mooi uitgangspunt natuurlijk, maar voldoende kleding hebben is niet meer genoeg. We worden overspoeld door reclame uitingen waarin we worden aangespoord om meer en meer te kopen. Zelfs als we eigenlijk niets tekort komen kunnen we die mooie kortingen toch niet zomaar laten liggen. Uit onderzoek blijkt dat we in Nederland gemiddeld 173 kledingstukken in onze kast hebben hangen en jaarlijks 46 items kopen.

 

Fast Fashion

Uitverkoop en midseason sales zijn onweerstaanbaar en nodig om plaats te maken voor weer een gloednieuwe collectie, die enkele maanden of slechts weken later hetzelfde lot beschoren is. Dat is wat ‘fast fashion’ is en het legt meteen bloot waarom de kledingindustrie één van de meest vervuilende ter wereld is. Ik schreef eerder al een blog over hoe je je kledingkast duurzamer kunt maken. Hierin gaf ik verschillende tips die je gemakkelijk kunt toepassen om duurzamer met kleding om te gaan, zoals kiezen voor kwaliteit en tijdloze items. In dit kader besloot ik een ondernemer te interviewen die de keerzijden achter ‘fast fashion’ kent en zelf juist een voorstander van ‘slow fashion’ is, Rozemarijn van Gorp van Rooz Fashion.

 

Hoe Rooz Fashion ontstond

Ooit tijdens een schoolproject mocht Rozemarijn in een atelier meekijken en zelf kleding maken. Ze vond dit zo leuk dat ze een naaimachine aanschafte en thuis vele uren besteedde aan het oefenen met verschillende patronen. Tijdens een tussenjaar wilde ze graag iets doen wat ze echt leuk vond, wat bij haar paste. Daarom besloot ze er werk van te maken en het ontwerpen en creëren van mode weer op te pakken. Ze zette een website online en voíla, daar was Rooz Fashion.

 

 

Waar word jij blij van in je werk?

“Wanneer ik alle ruimte heb om iets te maken, zelf iets kunnen bedenken en het dan ook uit te voeren. Wanneer ik in opdracht een kledingstuk mag maken heb ik graag een beetje de vrije hand. Om een echte Rooz creatie te maken die perfect bij de draagster past. Een creatief ontwerp waar zij in kan stralen.”

 

Jij maakt zelf unieke items op maat, maar hoe sta jij tegenover Fast Fashion?

“Ik vind dat fast fashion een onderwerp is dat aandacht verdient, ik doe er niet aan mee. Zelf doe ik heel lang met de kleding die ik koop of zelf maak. Ik kijk namelijk altijd naar hoe tijdloos kleding is. Ik ga bij mezelf na of ik een kledingstuk vaak en lang zal dragen of dat ik er snel op uitgekeken zal zijn. Ik snap dat steeds nieuwe ontwerpen en kleuren per seizoen aanbieden een goed verkoopmiddel is, maar ik geloof in kleding kopen die echt bij je past en die minder mode afhankelijk is. Het is zo zonde dat mensen kleding alleen maar kopen om de lage prijs, terwijl ze het misschien maar een paar keer dragen.”

 

Denk je dat veel grote kledingmerken en -bedrijven oog hebben voor duurzaamheid en welzijn?

“Als ik een goedkope kledingwinkelketen binnenloop en ik zie de prijzen, dan kan het gewoon niet anders dan dat dit ten koste gaat van mensen en het milieu. De kosten voor de stoffen, de productie, het transport, marketing en de marge van de winkelier zitten er allemaal in verwerkt. Prijzen worden niet bepaald aan de hand van de kosten in de keten, maar er wordt gekeken naar wat een consument maximaal wil betalen. Er moet dus ergens in de keten bespaard worden om deze bedrijven draaiende te houden. De mensen in lageloonlanden en het milieu betalen de prijs.”

 

Hoe draagt Rooz Fashion bij aan duurzaamheid in de kledingindustrie?

“Mijn idee is dat wanneer kleding tijdloos, kwalitatief en passend is, deze veel langer meegaat. Mijn focus ligt met name op het langer draagbaar maken van mode. Wanneer de kwaliteit goed is en de pasvorm perfect op maat voor jou, dan draag je de kleding vaker en langer. Ik spreek uit ervaring. Wanneer ik een kledingstuk na jaren dan toch echt beu ben, pas ik hem gewoon aan. Ik verander het model van een broek, maak een rok wat korter of ik vervang de knopen van een item. Zo kan het weer een aantal jaren langer mee en hoef ik minder nieuw te kopen.”

 

kleding.PNG

 

Denk je dat mensen er voor openstaan om duurzame kleding te kopen?

“Jawel, ik denk alleen dat het aanbod nog niet groot genoeg is. In de winkelstraten is zoveel te koop, waarvan duurzame en fair kleding maar een klein onderdeel uitmaakt. Ik denk ook dat wanneer je mensen goed informeert en vertelt waarom een duurzaam artikel meer kost, dat ze het er sneller voor over hebben. Daarnaast kan ik me zeker ook voorstellen dat wanneer je een klein budget hebt, dat je niet bereid bent om extra te betalen voor een duurzamer kledingstuk.”

 

Heb je dan ook nog een kledingtip voor mensen met een kleiner budget?

“Gooi kleding niet te snel weg. Je ziet nu bijvoorbeeld dat heel veel kleding uit de jaren ‘90 weer terug in de mode is. Mijn moeder kwam laatst een rok tegen die ze al 20 jaar had, maar al lang niet meer had gedragen. Met een kleine aanpassing was hij weer helemaal van deze tijd. Mij gebeurt het ook regelmatig dat ik kleding in zakken stop om weg te doen, waarna die zak maandenlang in de bijkeuken staat. Wanneer ik er dan toch weer eens in kijk, omdat ik vergeten ben wat er nu precies in zat, kan ik er toch geen afstand van doen. Uiteindelijk krijgt de kleding dan weer een plekje in mijn kast.”

 

Lees hier meer tips!

 

Welke boodschap zou je mensen nog mee willen geven op het gebied van kleding kopen?

“De vrouwen die bij mij komen voor een nieuw kledingstuk kiezen heel bewust voor een bepaald ontwerp. Ze weten hoeveel tijd en werk het kost om samen tot een creatie te komen. Ze begrijpen dan ook de waarde van het kledingstuk. Eigenlijk zou iedereen er op die manier naar moeten kijken, denk goed na over wat je koopt en koop alleen dat wat echt bij jou past.”

 

 

Bronnen:
Onderzoek naar kleding aankopen Nederlandse markt, Hogeschool van Amsterdam.
Rozemarijn van Gorp, Rooz Fashion |  www.roozfashion.nl 

“Door bewustere kledingkeuzes te maken ben je vanzelf duurzamer bezig”

Wil je weten wat ik als externe tekstschrijver en contentspecialist kan betekenen binnen jouw bedrijf?
Neem vrijblijvend contact met me op voor een advies op maat.

+31(0) 6 519 103 00
info@contexxtschrijver.nl